Klinika SIBO > Dieta > Dieta elementarna w SIBO

Dieta elementarna w SIBO

Dieta elementarna stanowi alternatyw─Ö dla konwencjonalnego leczenia SIBO za pomoc─ů antybiotyk├│w.
Dieta elementarna musi by─ç prowadzona przez specjalist─Ö ÔÇô dietetyka klinicznego lub lekarza, poniewa┼╝ nie ka┼╝dy pacjent mo┼╝e stosowa─ç ten model ┼╝ywienia.
Bardzo ważny jest wywiad kliniczny, wyniki badań danego pacjenta.
Pomimo optymistycznych doniesie┼ä dieta nie ma potwierdzenia naukowego i w praktyce jej wyniki nie s─ů tak optymistyczne.
* Nie prowadzimy sprzeda┼╝y mieszanek.

Czym jest dieta elementarna

Dieta elementarna jest kompletnym sposobem ┼╝ywienia, kt├│ry polega na piciu zbilansowanych koktajli, przygotowywanych na bazie gotowych mieszanek, w kt├│rych znajduj─ů si─Ö wszystkie potrzebne nam do ┼╝ycia sk┼éadniki od┼╝ywcze w formie sproszkowanej.

Dieta elementarna, stosowana przez 2 tygodnie, z za┼éo┼╝enia ma na celu zag┼éodzenie bakterii, kt├│re s─ů charakterystyczne dla SIBO.┬á Jest w postaci ┼éatwo przyswajalnej i wst─Öpnie strawionej. Zawiera bia┼éko (aminokwasy), w─Öglowodany (glukoza czy maltodekstryna), t┼éuszcze, witaminy i minera┼éy oraz elektrolity.

Ten model ┼╝ywienia jest znany od lat, gdy┼╝ z powodzeniem jest stosowany w warunkach szpitalnych, g┼é├│wnie w chorobach jelit, najcz─Ö┼Ťciej w fazie zaostrzenia choroby Crohna. Ma r├│wnie┼╝ swoje zastosowanie w przypadku wielu innych schorze┼ä np. zapaleniu trzustki, celiakii, popromiennym zapaleniu jelit, w zespole kr├│tkiego jelita, a tak┼╝e eozonofilowego zapalenia, HIV, mukowiscydozy, po operacjach w rejonie jamy brzusznej oraz w┼éa┼Ťnie w SIBO.

Niestety dla pacjent├│w z SIBO leczenie nie jest refundowane, wi─Öc jego koszty s─ů do┼Ť─ç znaczne. Podsumowuj─ůc jednak koszt lek├│w i suplementacji, kt├│re s─ů potrzebne pacjentom z SIBO, ta cena por├│wnywalna.

Czy dieta elementarna naprawdę działa

Zastosowanie diety elementarnej w SIBO nie doczekało się do dzisiaj potwierdzenia w badaniach naukowych.

Z naszej praktyki gabinetowej wynika, ┼╝e dieta nie jest skuteczna, przynajmniej ta z zastosowaniem preparat├│w dost─Öpnych w Polsce.

Czasami jednak spotykamy si─Ö z przypadkami ekstremalnymi, gdzie pacjenci s─ů bardzo niedo┼╝ywieni, schorowani, nie maj─ů si┼éy samodzielnie si─Ö porusza─ç, a jedyn─ů szans─ů na pocz─ůtkowe dostarczenie im zbilansowanego posi┼éku jest w┼éa┼Ťnie dieta p┼éynna.

Niemniej s─ů to przypadki skrajne, bardzo rzadkie.

W procesie opieki nad pacjentem z SIBO wdra┼╝amy cz─Ö┼Ťciowo elementy diety stosuj─ůc aminokwasy, bia┼éka ro┼Ťlinne, co rzeczywi┼Ťcie przynosi doskona┼ée efekty. Jest to jednak jeden z dodatkowych element├│w normalnego ┼╝ywienia.

Dieta elementarna SIBO

Dieta elementarna jest kompletnym sposobem ┼╝ywienia, kt├│ry polega na piciu zbilansowanych koktajli.

Plusy diety elementarnej wg dr Siebecker

(brak potwierdzenia w badaniach naukowych):

• wysoka skuteczno┼Ť─ç
  • brak konieczno┼Ťci stosowania antybiotyk├│w i lek├│w zio┼éowych
  • zminimalizowanie ryzyka nawrot├│w
  • szybkie wch┼éanianie (zanim nakarmi─ů si─Ö bakterie)
  • suplementacja nie jest konieczna
  • dieta dzia┼éa na ca┼ée spektrum bakterii, kt├│re znajduj─ů si─Ö w jelicie cienkim (antybiotyki dzia┼éaj─ů czasem na jedno, a ju┼╝ nie na drugie i koniecznych jest czasem kilka r├│┼╝nych lek├│w)
  • jest skuteczna zar├│wno w przypadku przerostu wodoru jak i metanu
  • pacjent szybko wraca do normalnego jedzenia i nie musi pozostawa─ç na ┼Ťcis┼éej diecie tygodniami czy nawet latami

By─ç mo┼╝e na rynku poza Polsk─ů istniej─ů preparaty, kt├│re gwarantuj─ů wy┼╝sz─ů skuteczno┼Ť─ç diety. U nas dost─Öpne s─ů jedynie preparaty, kt├│re zawieraj─ů wiele substancji dotykowych, kt├│re niekoniecznie s┼éu┼╝─ů pacjentom. Wiele do ┼╝yczenia pozostawiaj─ů r├│wnie┼╝ formy chemiczne witamin, kt├│re s─ů w produktach.

Schemat zastosowania diety:

1. 14 dni ┼╝ywimy si─Ö jedynie preparatami oraz pijemy wod─Ö
  2. 15-tego dnia wykonujemy test na SIBO
  3. Je┼Ťli test jest nadal pozytywny, a zdarza si─Ö to niezwykle rzadko, to kontynuujemy diet─Ö elementarn─ů jeszcze przez 7 dni
  4. Je┼Ťli jest negatywny, to przerywamy diet─Ö i dzia┼éamy prewencyjnie, czyli wdra┼╝amy elementy, kt├│re maj─ů zminimalizowa─ç ryzyko nawrot├│w

Ryzyko diety elementarnej

Zastosowanie diety grozi problemami z Clostridium difficile

Diety nie stosujemy przede wszystkim u:

• diabetyk├│w
  • pacjent├│w dializowanych

W trakcie trwania diety dopuszczalne jest spo┼╝ywanie niekt├│rych produkt├│w.

Po jej zako┼äczeniu konieczne jest wprowadzenie, pod nadzorem dietetyka, tygodniowej diety przej┼Ťciowej, zanim pacjent wr├│ci do normalnego, zdrowego systemu ┼╝ywienia.