Klinika SIBO > Czym jest SIBO?

Czym jest SIBO?

SIBO (z ang. small intestinal bacterial overgrowth), jest zespołem przerostu bakteryjnego jelita cienkiego lub/i występowanie nietypowego ich rodzaju w jelicie cienkim.

Co to oznacza?

Bakterie, kt├│re normalnie bytuj─ů w jelicie grubym znajduj─ů si─Ö w nietypowym dla siebie miejscu, jelicie cienkim, gdzie nie powinny wyst─Öpowa─ç w og├│le lub w mniejszych ilo┼Ťciach.

W 2020 r. sformu┼éowano now─ů definicj─Ö SIBO, kt├│ra okre┼Ťla je jako zesp├│┼é kliniczny, w kt├│rym wyst─Öpuje nadmiar bakterii w jelicie cienkim, lub pojawienie si─Ö bakterii, kt├│re normalnie wyst─Öpuj─ůcych w jelicie grubym oraz gdzie wyst─Öpuj─ů symptomy ze strony jelita grubego.

Dlaczego wykonanie pe┼énego testu wodorowo ÔÇô metanowego jest tak wa┼╝ne?

Wyr├│┼╝niamy klika typ├│w SIBO:

1. wodorowe, dla kt├│rego charakterystyczne jest wyst─Öpowanie biegunek
  2. metanowe ÔÇô z przewag─ů zapar─ç
  3. siarkowodorowe ÔÇônajcz─Ö┼Ťciej wyst─Öpuj─ů zaparcia
  4. mieszane ÔÇô metan oraz wod├│r, gdy wyst─Öpuj─ů zar├│wno biegunki jak i zaparciaWykonuj─ůc wy┼é─ůcznie test wodorowy nie jeste┼Ťmy w stanie wdro┼╝y─ç w┼éa┼Ťciwego leczenia, suplementacji i dietoterapii, gdy┼╝ nie wiemy z czym mamy do czynienia.

W 2020 r. przerost metanu zyska┼é swoja nazw─Ö ÔÇô Renamed Intestinal Methanogen Overgrowth (IMO), gdy┼╝ nieprecyzyjne by┼éo nazywanie go przerostem bakteryjnym, poniewa┼╝ w tym przero┼Ťcie mamy do czynienia z archeonami.

Je┼Ťli chodzi o SIBO siarkowodorowe, to jest ono bardzo trudne do zdiagnozowania.

W tej chwili jedno laboratorium na ┼Ťwiecie prowadzi diagnostyk─Ö (testy oddechowe) w tym zakresie. Wykonuj─ůc test wodorowo-metanowy mo┼╝na jednak zauwa┼╝y─ç charakterystyczny dla siarkowodoru ÔÇ×p┼éaskiÔÇŁ wykres. Tutaj pozostawiamy wynik do oceny wykwalifikowanego personelu.

Objawami SIBO mog─ů by─ç:

• wzd─Öcia, gazy
  • b├│l
  • biegunka lub zaparcia
  • dyskomfort w jamie brzusznej

Dodatkowo mog─ů to te┼╝ by─ç:

• z┼ée wch┼éanianie ÔÇô utrata masy cia┼éa, niedokrwisto┼Ť─ç, niedo┼╝ywienie, czasem pomimo prawid┼éowego od┼╝ywiania i suplementacji
  • stolce t┼éuszczowe
  • uszkodzenie w─ůtroby
  • t─Ö┼╝yczka
  • mg┼éa m├│zgowa
  • tr─ůdzik r├│┼╝owaty
  • refluks
  • alergie i nietolerancje
  • zesp├│┼é niespokojnych n├│g RLS
  • stan zapalny ┼Ťluz├│wki ┼╝o┼é─ůdka
  • problemy z psychik─ů
  • przewlek┼ée zm─Öczenie
  • hipokalcemia ÔÇô niedob├│r witaminy D
  • niedobory witaminy B12

Szacuje si─Ö, ┼╝e choroba dotyczy 2,5 ÔÇô 22% populacji.

Leczenie SIBO opiera si─Ö na kompleksowym podej┼Ťciu do tego z┼éo┼╝onego problemu, kt├│re obejmuje leczenie, dietoterapi─Ö, fizykoterapi─Ö oraz prac─Ö nad stresem.

Aktualnie jedyn─ů nieinwazyjn─ů metod─ů badania w kierunku SIBO jest test oddechowy. Najpe┼éniejszy obraz daje wspomniany wy┼╝ej test wodorowo-metanowy (WTO) z obci─ů┼╝eniem laktuloz─ů. Pozwala on zbada─ç ilo┼Ť─ç wodoru i metanu w wydychanym powietrzu, okre┼Ťli─ç profil SIBO i jego nasilenie.