Klinika SIBO > Dieta > Dieta elementarna w SIBO

Dieta elementarna w SIBO

Dieta elementarna stanowi alternatyw─Ö dla konwencjonalnego leczenia SIBO za pomoc─ů antybiotyk├│w i musi by─ç prowadzona przez specjalist─Ö ÔÇô dietetyka klinicznego lub lekarza, poniewa┼╝ nie ka┼╝dy pacjent mo┼╝e stosowa─ç ten model ┼╝ywienia. Bardzo wa┼╝ny jest wywiad kliniczny, wyniki bada┼ä danego pacjenta.

Dieta elementarna jest kompletnym sposobem ┼╝ywienia, kt├│ry polega na piciu zbilansowanych koktajli, przygotowywanych na bazie gotowych mieszanek, w kt├│rych znajduj─ů si─Ö wszystkie potrzebne nam do ┼╝ycia sk┼éadniki od┼╝ywcze w formie sproszkowanej.

Dieta elementarna, stosowana przez 2 tygodnie, ma na celu zag┼éodzenie bakterii, kt├│re s─ů charakterystyczne dla SIBO.┬á Jest w postaci ┼éatwo przyswajalnej i wst─Öpnie strawionej. Zawiera bia┼éko (aminokwasy), w─Öglowodany (glukoza czy maltodekstryna), t┼éuszcze, witaminy i minera┼éy oraz elektrolity.

Ten model ┼╝ywienia jest znany od lat, gdy┼╝ z powodzeniem jest stosowany w warunkach szpitalnych, g┼é├│wnie w chorobach jelit, najcz─Ö┼Ťciej w fazie zaostrzenia choroby Crohna. Ma r├│wnie┼╝ swoje zastosowanie w przypadku wielu innych schorze┼ä np. zapaleniu trzustki, celiakii, popromiennym zapaleniu jelit, w zespole kr├│tkiego jelita, a tak┼╝e eozonofilowego zapalenia, HIV, mukowiscydozy, po operacjach w rejonie jamy brzusznej oraz w┼éa┼Ťnie w SIBO.

Niestety dla pacjent├│w z SIBO leczenie nie jest refundowane, wi─Öc jego koszty s─ů do┼Ť─ç znaczne. Podsumowuj─ůc jednak koszt lek├│w i suplementacji, kt├│re s─ů potrzebne pacjentom z SIBO, ta cena por├│wnywalna.

Dieta elementarna SIBO

Dieta elementarna jest kompletnym sposobem ┼╝ywienia, kt├│ry polega na piciu zbilansowanych koktajli.

Plusy diety elementarnej:

• wysoka skuteczno┼Ť─ç
  • brak konieczno┼Ťci stosowania antybiotyk├│w i lek├│w zio┼éowych
  • zminimalizowanie ryzyka nawrot├│w
  • szybkie wch┼éanianie (zanim nakarmi─ů si─Ö bakterie)
  • suplementacja nie jest konieczna
  • dieta dzia┼éa na ca┼ée spektrum bakterii, kt├│re znajduj─ů si─Ö w jelicie cienkim (antybiotyki dzia┼éaj─ů czasem na jedno, a ju┼╝ nie na drugie i koniecznych jest czasem kilka r├│┼╝nych lek├│w)
  • jest skuteczna zar├│wno w przypadku przerostu wodoru jak i metanu
  • pacjent szybko wraca do normalnego jedzenia i nie musi pozostawa─ç na ┼Ťcis┼éej diecie tygodniami czy nawet latami

Schemat zastosowania diety:

1. 14 dni ┼╝ywimy si─Ö jedynie preparatami oraz pijemy wod─Ö
  2. 15-tego dnia wykonujemy test na SIBO
  3. Je┼Ťli test jest nadal pozytywny, a zdarza si─Ö to niezwykle rzadko, to kontynuujemy diet─Ö elementarn─ů jeszcze przez 7 dni
  4. Je┼Ťli jest negatywny, to przerywamy diet─Ö i dzia┼éamy prewencyjnie, czyli wdra┼╝amy elementy, kt├│re maj─ů zminimalizowa─ç ryzyko nawrot├│w

Diety nie stosujemy przede wszystkim u:

• diabetyk├│w
  • pacjent├│w dializowanych

W trakcie trwania diety dopuszczalne jest spo┼╝ywanie niekt├│rych produkt├│w.

Po jej zako┼äczeniu konieczne jest wprowadzenie, pod nadzorem dietetyka, tygodniowej diety przej┼Ťciowej, zanim pacjent wr├│ci do normalnego, zdrowego systemu ┼╝ywienia.